Menu
0
Gratis verzending vanaf €250,-
Gratis offerte binnen de 3 dagen
Maak een afspraak met ons
tel: +32 (0)488 22 66 14

Contact

Laadpalenexpert.be is 24/7 bereikbaar via [email protected], dus ook in het weekend. Wij streven ernaar binnen 4 uur te reageren op uw vraag, klacht en/of suggestie(s).

Wenst u graag advies of een afspraak met ons? Dan kunt u het contactformulier hieronder invullen en zullen wij spoedig met u contact opnemen. U kunt ons telefonisch bereiken op elke dag van de week.

+32 488 22 66 14
+32 488 22 66 14
Laadpalenexpert.be

Klamperdreef 9

2900

Schoten, België

Neem contact op

Veelgestelde vragen

Algemene vragen
Hoe snel kan ik laden?

Met de meeste mobiele laders haal je uit een huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW). Sommige thuislaadkabels leveren 13 Ampère, en dus 3 kW vermogen (13A x 230V = 3 kW). Met een thuislader aan 10 Ampère kan je een Renault ZOE (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%. Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30. 

Niet alle elektro-auto’s kunnen echter aan elk van deze vermogens laden, en niet elk huis kan voorzien worden van elk type laadpaal. Het is belangrijk om dit in overweging te nemen bij de keuze van een laadpunt, maar om dit uit te leggen moeten we even technisch worden. Wie zich hier liever niet in verdiept, kan gewoon raad vragen aan onze experts.

Laadvermogen van de elektrische auto

Een elektrische auto beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Opdat de batterij stroom kan ontvangen van het net (en in de toekomst leveren via V2G) moet deze omgezet worden van wisselstroom naar gelijkstroom via een omvormer. Bijna elke elektrische auto beschikt daarom over een omvormer.

Een omvormer is duur en heel wat autofabrikanten proberen er op te besparen. De kost wordt vooral bepaald door de stroomsterkte (uitgedruke in Ampère, afgekort als A) die hij aankan, én of hij éénfasige of driefasige stroom (“sterkstroom”) kan verwerken.

Een huishoudelijk stopcontact is altijd éénfasig en levert meestal maximaal 16A. De meeste mobiele laders beperken de stroom tot maximaal 10A, waardoor je met 2,3 kW vermogen kan laden (10A x 230V = 2,3 kW).

  • 3,7 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 16A (1x16A).
  • 7,4 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 32A (1x32A).
  • 11 kW laadpunt levert driefasig maximaal 16A (3x16A).
  • 22 kW laadstation levert driefasig maximaal 32A (3x32A).

Bij de keuze van je laadpaal voor thuis is het is dus belangrijk om na te gaan welke omvormer je auto heeft. Als je omvormer éénfasig is, zou het een overdreven kost zijn om een driefasig laadpunt te installeren. Of als je omvormer slechts 16 Ampère kan verwerken, is het misschien onnodig om een 7,4 kW laadbox te installeren (tenzij je de auto van vrienden op bezoek wil laden, of als je al wil voorbereid zijn op een eventuele volgende EV).

Laadvermogen auto

Laadvermogen van de elektrische installatie

Het maximale laadpaalvermogen dat je kan installeren wordt vaak ook beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste mensen hebben thuis enkel éénfasige stroom. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren.

Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je thuis over driefasen beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit een meerkost omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet komen doen. Bovendien wil België hogere geïnstalleerde vermogens in de toekomst zwaarder gaan belasten via het capaciteitstarief, wat ook weer hogere kosten met zich mee zal brengen voor wie snel wil laden. Je moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.

Laadpaal

Wat is een laadpaal?

Een elektrische laadpaal is een laadstation voor het opladen van elektrische auto’s. Deze laadt de accu van uw auto op met behulp van stroom. Laadpalen zijn er in twee categorieën: gewone laadpalen en snellaadpalen. 

Opladen via een gewone laadpaal

Gewoon laden van uw elektrische auto betekent dat er geladen wordt met een ‘normale snelheid’. Deze laadmethode wordt vaak gebruikt bij normale laadpalen welke vooral thuis of bij een bedrijf gebruikt worden. Met deze laadmethode kan de accu van uw auto in ca. 6 tot 10 uur opgeladen worden. Het maximum laadvermogen bij ‘gewoon laden’ ligt vaak tussen de 7.4 kW en 22 kW.

Laadpaal thuis

Opladen via een snellader

Snelladen is het opladen van de accu van uw elektrische auto met een hoge(re) laadsnelheid. Met de zogenoemde ‘snellaadpalen’ kan de accu binnen 20 tot 50 minuten voor 80% opgeladen worden. Het maximum laadvermogen bij snellaadpalen ligt tussen de 50 kW en 350 kW, afhankelijk van de aanbieder.

Deze snellaadpalen kunnen de accu echter tot maximaal 80 à 90% opladen. Dit is om de levensduur van de accu te beschermen: op hoge snelheid de accu met meer dan 80% opladen kan namelijk de conditie ervan verslechteren.

Snellaadpalen staan vooral langs snelwegen of bij tankstations zodat u de accu tijdens een (lange) rit snel kunt opladen. 

Snellader

 

Plus- en minpunten

 Snelle en veilige manier om uw auto op te laden
 Laadpalen kunnen volledig aangepast worden op uw rij-/oplaad gedrag
 Het geeft een meerwaarde aan uw woning of bedrijf
 Extra service naar uw klanten / medewerkers van uw bedrijf
 Installatie kan complex overkomen, onze specialisten kunnen dit voor u uitvoeren
 Investeringskosten

1 of 3 fasen?

Om dit verschil goed uit te kunnen leggen kijken we naar de meterkast in de woning. Hier wordt bepaald of een woning is uitgerust met een 1-fase groepenkast of 3-fase groepenkast. Om de juiste keuze te maken welke type laadpunt je wilt laten installeren kan de meterkast een beperkende factor zijn. Sommige mensen kunnen in 1 oogopslag zien met welke type meterkast we te maken hebben, andere mensen hebben geen idee wat ze zien als de meterkast opengaat.

Je kunt het aantal fasen herkennen aan een tweetal punten. Een 1-fase groepenkast kun je herkennen wanneer er twee draden onderuit de groepenkast komen, de fase en de nul. Komen er echter vier draden onderuit de meterkast, dan weet je dat je een 3-fasen meterkast hebt. Helaas is dit niet altijd te zien waardoor je nog niet direct duidelijkheid hebt of je beschikt of 1-fase of 3-fasen.

1-fase - 3,7kW of 7,4 kW

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 7,4kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting

  • 1 fase 16A: 3,7kW maximale laadvermogen
  • 1 fase 32A: 7,4kW maximale laadvermogen

1 fase laden

3-fasen - 11kW of 22kW

Een 3-fasen laadstation maakt gebruik van 3x400V+ N (krachtstroom) en heeft standaard 16A vermogen. Het maximale laadvermogen is dan 22kW. Als je niet over een 3-fasen aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij de netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn vaak gering. Voor informatie en aanvraag van een uitbreiding van je meterkast kan je terecht op de website van Eandis.

  • 3 fasen, 16A: 11kW maximale laadvermogen
  • 3 fasen, 32A: 22kW maximale laadvermogen

3 fase laden

Vaste kabel of stekker?

Laadpalen worden verkocht met of zonder een vaste kabel. Elk type laadpaal heeft zijn voor-en nadelen. Sommige mensen kiezen voor een laadpaal met vaste kabel voor het gebruiksgemak, terwijl anderen liever een laadpaal zonder kabel kiezen om esthetische redenen of omdat niet iedereen zomaar even de kabel in zijn auto kan steken om misbruik te voorkomen.

Laadpalen met vaste kabel

Een laadstation met vaste laadkabel biedt gebruiksgemak. Parkeren, kabel van het station afhalen, inpluggen in de auto en... dat is alles. Wilt u zo'n laadstation kopen met een vaste kabel? Weeg dan ook even af of u een rechte kabel wilt of een coiled kabel, ofwel gekrulde kabel. Een rechte kabel is doorgaans wat langer. Dit geeft u wat méér flexibiliteit als het gaat om de exacte plek van parkeren. Iets verder van het laadstation is dan niet gauw een probleem. Maar een gekrulde laadkabel blijft altijd enigszins op spanning, om te voorkomen dat deze over de grond zal slepen. Voor beide opties valt iets te zeggen; mede afhankelijk van waaraan uzelf het meeste waarde hecht en hoe de parkeersituatie bij het laden eruitziet. 

 Gebruiksgemak, kabel altijd aanwezig
 Geen extra handeling om kabel te pakken
 Keuze in "stijve" kabel of "spiraal" kabel
 De kabel is altijd zichtbaar, soms een beetje slordig
 De kabel neemt meer plek in beslag dan bij een laadpaal zonder vaste kabel

Laadpaal vaste kabel

Laadpaal zonder vaste kabel

Laadpalen zonder vaste kabel, ook wel eens laadpalen met socket of stopcontact genoemd. Een laadpaal zonder vaste kabel heeft als gezegd géén vaste laadkabel. Zo werkt het in feite óók bij een openbaar laadpunt. U parkeert de auto, pakt de laadkabel erbij (uit bijvoorbeeld uw achterbak of indien thuis, uit de garage), u plugt de ene kant van de kabel in de auto en de andere kant in de outlet. De voordelen van een laadpaal zonder vaste kabel? Dat zijn de lagere kosten bij aankoop in combinatie met het feit dat u uw laadkabel voor de openbare laadpunten ook thuis gebruikt.

 Lagere aankoopprijs laadpaal
 Niemand zonder eigen kabel kan zomaar opladen
 Eigen kabel altijd moeten opbergen na het laden
 Indien je eigen kabel bent vergeten, kun je niet publiek laden


Laadpaal zonder vaste kabel

Enkele of dubbele laadpaal?

Ben je op zoek naar een laadpaal maar weet je nog niet of je voor een enkele of dubbele laadpaal moet gaan? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: heb ik nu en in de toekomst 1 of meerdere auto's op te laden. Een laadpaal is een flinke investering en het zou jammer zijn dat je binnen 2 jaar alles terug dient te vervangen omdat er een nieuwe auto bijkomt. Dan leggen we je graag de verschillen uit zodat jij de beste keuze voor jou kan maken.

Enkele laadpaal (1 aansluiting)

Enkele laadpalen worden voornamelijk gekozen door particulieren. Zo kun je slechts 1 auto tegelijk opladen. Indien je van plan bent in de toekomst nog een elektrische wagen aan te kopen, kun je misschien ineens de extra investering doen voor het plaatsen van een dubbele laadpaal. Zo voorkom je dat alles opnieuw opengebroken moet worden. 

Enkele laadpalen zijn beschikbaar met een vaste kabel of met een socket. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan even onze pagina met de voordelen van een vaste kabel of met een socket.

 Beschikbaar met vaste kabel of socket
 Goedkoper dan dubbele laadpaal
 Niet toekomstproof (meerdere wagens)
 Als je later toch een dubbele laadpaal wilt, hogere kosten

Dubbele laadpaal (2 aansluitingen)

Op bedrijven en openbare locaties wordt heel vaak standaard een laadpaal met 2 aansluitingen geplaatst. Zo geven ze de werknemers of klanten de mogelijkheid om gezamenlijk te laden op 1 toestel. Dubbele laadpalen zijn enkel beschikbaar met een socket, nooit met vaste kabels. Je dient hier je eigen kabel op aan te sluiten. 

Ook privé kan een dubbele laadpaal interessant zijn als je meer dan 1 elektrische auto's hebt om op te laden. De kostprijs van een dubbele laadpaal is wel duurder dan een enkele. Niet enkel het toestel is duurder maar ook de installatie hiervan. Er dienen namelijk zwaardere materialen gebruikt te worden.

 Meer dan 1 auto tegelijk opladen
 Toekomstproof
 Duurdere aanschaf en installatie
 Enkel te verkrijgen met een socket (geen vaste kabel)

Powersharing

Thuis of op kantoor?
Laadpaal opties
Dynamic load balancing

We hebben het bijna allemaal wel eens meegemaakt: de vaatwasser, wasmachine, TV’s en meerdere elektrische apparaten staan aan. Vervolgens zet je je elektrische oven aan en ineens valt de stroom uit. Je hebt je stroomnetwerk overbelast, waardoor de aardlekschakelaar als veiligheidsmaatregel de stroom onderbreekt. Met de komst van de elektrische auto en een laadpaal aan huis betekent dit dat er nóg een stroomverbruiker bij komt. Het is dus belangrijk om na te gaan of je huidige stroomnetwerk nog meer belasting op het stroomnetwerk aankan en maatregelen te nemen.

 

Hoe werkt Dynamic Load Balancing?

Deze functie meet elke seconde de belasting van het stroomnetwerk en stemt daar de laadsnelheid van de laadpaal op af. Je andere apparaten in huis krijgen voorrang en met de resterende capaciteit wordt je auto opgeladen. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare stroom en laad je auto op deze manier het snelst op, zonder dat er een risico op overbelasting is.

De voordelen van Dynamic Load Balancing

 Het meest voor de hand liggende voordeel is dat er geen sprake is van overbelasting van je stroomnetwerk als je je auto aan het opladen bent. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je je wasmachine aanzet.
 Je hoeft je meterkast niet te verzwaren, wat je al snel honderden extra euro’s per jaar bespaart.
 De laadtijd van je elektrische auto is zo kort mogelijk. Dynamic Load Balancing zorgt er namelijk voor dat de laadpaal altijd het maximale vermogen op elk moment gebruikt om je auto te laden.

Tenslotte is dit systeem ideaal als je twee elektrische auto’s tegelijkertijd wil opladen. Dat kost aardig wat capaciteit, maar Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat beide auto’s worden opgeladen zonder dat je je stroomnetwerk overbelast. Als je een slimme laadpaal hebt (met een app), kun je zelfs instellen welke auto sneller moet worden opgeladen dan de ander. Deze laadpaal krijgt dan voorrang en meer stroom tot zijn beschikking.

Dynamic Load Balancing zowel privé als zakelijk

Voor particulieren is Dynamic Load Balancing zeer waardevol om ervoor te zorgen dat men gewoon gebruik kan maken van alle elektrische apparaten in huis. Het is echter ook voor zakelijke oplossingen een uitkomst. Op kantoor worden doorgaans namelijk meerdere auto’s opgeladen en is de kans op overbelasting aanwezig. Om ervoor te zorgen dat iedereen opgeladen naar huis kan rijden, is het belangrijk dat er zo efficiënt mogelijk met de beschikbare stroom wordt omgegaan. Dynamic Load Balancing biedt hierbij de uitkomst. Er wordt namelijk het meeste gehaald uit de capaciteit van je stroomnetwerk. Thuis, maar ook op kantoor!

Plus- en minpunten

 Geen overbelasting meer of zekeringen die uitvallen
 Meterkast hoeft niet verzwaard te worden (bespaart 100'en Euro's)
 Toestellen met Dynamic Load Balancing zijn iets duurder maar wel aan te raden
 Indien geen digitale meter, extra kosten met de installatie (extra module)

Powersharing

Powersharing

Powersharing houdt in dat er met de beschikbare stroom een automatische distributie mogelijk is naar verschillende laadpalen. Powersharing kan enkel werken indien uw laadpaal ook aangesloten is met Dynamic Load Balancing. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare stroom over de verschillende laadpalen. Stel, u heeft als bedrijf 4 laadpalen staan die allemaal in gebruik zijn. Elke laadpaal heeft stroom nodig en er is maar een maximaal beschikbaar stroomnetwerk.

Om ervoor te zorgen dat het stroomnetwerk niet overbelast raakt, wordt er dus een automatische verdeling gemaakt over alle 4 de palen. Dus stel er worden er worden maar 2 palen gebruikt van de 4 dan wordt de beschikbare stroom gedeeld over de 2 auto’s. Zijn alle 4 palen in gebruik dan wordt het verdeeld over 4 palen wat zal resulteren in een stuk langzamer opladen per auto dan bij 2 gebruikte palen.

Plus- en minpunten

 Handig voor bedrijven met meerdere laadpalen
 Verbruik wordt verdeeld over de laadpalen die in gebruik zijn
 Toestellen met Dynamic Load Balancing en i.c.m. Powersharing zijn iets duurder

Powersharing

Connectiviteit

Laadpalen zijn er in allerlei vormen en maten. Vind u het belangrijk om uw verbruik, stroomkosten en om inzichten te krijgen in uw laadgedrag? Kies dan voor een online of slimme laadpaal. Wilt u gewoon dat uw wagen opgeladen wordt zonder alle toeters en bellen te weten, dan bent u beter af met een offline laadpaal. Hieronder leggen wij u het verschil uit tussen de twee verschillende laadpalen.

 

Wat is een offline of "domme" laadpaal?

Dit is een laadpaal waar geen software in is verwerkt. Vaak Plug & Charge, simpelweg gewoon uw wagen opladen zonder toeters en bellen of ingewikkelde mogelijkheden. U heeft als eigenaar dus geen inzicht in het verbruik en de kosten hiervan. Sommige domme laadpalen hebben wel een toegangsrestrictie. Een domme laadpaal wordt ook wel gezien als een veiligere manier van opladen van een elektrische auto dan via het stopcontact, maar zonder de extra inzichten. Deze laadpalen zijn vaak instapmodellen met een lagere aanschafprijs. 

 Plug & Charge laadpalen zonder teveel gedoe
 Vaak wel met toegangsrestrictie
 Veiliger dan een mobiele oplader
 Geen doorverrekening mogelijk naar werkgever of bedrijf
 Geen extra inrichting inzake verbruik en extra mogelijkheden

Wat is een online of "slimme" laadpaal?

Dit is een laadpaal met software om u als eigenaar inzicht te geven in uw laadsessies. U kunt deze paal beveiligen met een toegangspas met bepaalde restricties. Ook zorgt het er vooral voor dat u volledig inzicht kunt krijgen in onder andere de stroomkosten en verbruik. Ook kunt de stroomkosten eventueel verrekenen met bijvoorbeeld uw werkgever en een laadtarief instellen. Deze online of slimme laadpaal dient wel voorzien te worden van een internetaansluiting. Dit kan gebeuren via een vaste internet kabel (UTP) of met een 4G (simkaart) module. Bij het kiezen van uw laadpaal is het dus belangrijk om na te gaan via welke manier u de laadpaal online wilt maken. 

 Haal alle beschikbare gegevens uit uw laadpaal
 Ken uw verbruik en reken dit door aan uw bedrijf of werkgever
 Online functies via vaste internet kabel of 4G (simkaart)
 Bij sommige laadpalen brengt dit extra kosten met zich mee
 Soms ingewikkeld om dit dit aan te sluiten met de nodige software (eenmalig)

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Totaal incl. btw:€0,00
Bestel nog voor €250,00 en de verzending is gratis

Verzendkosten berekenen

Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.